O orkiszu

Orkisz – skarb natury

To stara, trochę zapomniana odmiana pszenicy, prawie wcale nie poddawana procesom uszlachetniającym. Orkisz zawiera pełne, macierzyste substancje odżywcze. Jest szczególnie polecany osobom z dolegliwościami żołądkowymi, jak i alergią na pszenicę.

Ziarno orkiszu zawiera:

  • 56% skrobi,
  • 11,6 % białka,
  • 2,7% tłuszczu,
  • 2% składników mineralnych.

Obok dużej zawartości białka, w którym zawarte są wszystkie istotne dla człowieka aminokwasy, oraz potrzebne dla serca i układu krążenia nienasycone kwasy tłuszczowe, orkisz zawiera także więcej, niż którekolwiek ziarno pszeniczne, witamin i składników mineralnych.

 ZALETY ORKISZU:

  • obniża poziom cholesterolu,
  • reguluje trawienie, przyspiesza przemianę materii,
  • zapobiega schorzeniom wątroby,
  • zapobiega powstaniu kamieni żółciowych (kasza orkiszowa),
  • wspomaga krążenie oraz wydolność układu nerwowego,
  • poprawia pamięć i koncentrację,
  • wzmacnia organizm, poprawia krew, skórę, włosy i paznokcie,
  • jest wartościowszy i łagodniejszy niż inne ziarna, posiada wysoką wartość odżywczą.

Dieta orkiszowa

Pszenica orkisz (Triticum spelta) jest uprawiana od kilku tysięcy lat.Orkisz wzmacnia ciało, oczyszcza krew, pomaga przy zmęczeniu, spadku wydolności, problemach z sercem i układem krążenia, przy anginie, alergiach, utrudnionej przemianie związków wapnia, przy wzmożonej podatności na infekcje, chorobach wątroby i nerek. Dieta orkiszowa powoduje spadek poziomu cholesterolu we krwi. Jedząc ziarna orkiszu diabetycy mogą (po koniecznej konsultacji z lekarzem) zażywać znacznie mniej insuliny. Kleiki orkiszowe sprawdzają się najlepiej u osób z wysokim poziomem cholesterolu we krwi oraz u diabetyków. Ziarna orkiszu przyspieszają przemianę materii, podczas gdy mąka orkiszowa raczej ją spowalnia. Zupa (kleik) z orkiszu dla chorych na biegunkę i po świeżo przebytej operacji (nigdy nie podawać z kleikiem z owsa). Ziarna orkiszu zapobiegają powstawaniu kamieni żółciowych. Orkisz szybko powoduje pozostające na długo uczucie nasycenia. Kawa z orkiszu poprawia trawienie i działa lekko przeczyszczająco. Najlepiej spożywać orkisz pod postacią makaronu, płatków (zamiast płatków owsianych), kawy orkiszowej, ziarna, mąki.

 


Żytożyto

Żyto jest jednym z zapomnianych i niedocenianych zbóż. Jest jednak tak pożyteczne, że nie powinniśmy przeoczyć jego bogatych właściwości zdrowotnych, jak również wyśmienitego smaku chleba żytniego.

Choroby takie jak złogi tłuszczowe w naczyniach krwionośnych czy osady wapienne (skleroza) w mniejszych tętnicach – oraz wynikająca z tego utrata sprężystości połączona z wysokim ciśnieniem – wpływają na system naczyń wieńcowych. Bardzo często arterioskleroza jest przyczyna zaburzeń widzenia i stopniowo pogarszającego się wzroku. Może także spowodować niesprawność nóg, wylewy i udary.

Naturalnym lekarstwem na wszystkie te dolegliwości jest żyto w postaci chleba. Zboże to w swojej pełnoziarnistej formie, mielone na zimno na kamieniach, z nienaruszonymi otrębami i zarodkami, ma zdolność do zmniejszania, a nawet całkowitego eliminowania osadów wapiennych i zwapnionych płytek miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Żyto posiada również moc pobudzania osób cierpiących na anemię, jak też odbudowywania całego systemu trawiennego. Jest to możliwe dzięki jego wysokiej zawartości węglowodanów i substancji azotowych.

Żyto wpływa zdrowotnie na wątrobę, woreczek żółciowy i śledzionę-trzustkę, usuwa wilgoć, nadmiar wody w organizmie oraz zastój wątroby, zwiększa siłę i odporność, wspomaga proces budowy tkanki mięśniowej, oczyszcza i odblokowuje naczynia krwionośne, bierze udział w budowie włosów, wzmacnia strukturę paznokci, włosów i kości.

Żyto zawiera fluor, który wzmacnia szkliwo zębów. Można je spożywać w postaci surowej, w formie kiełków lub płatków. Żyto jest bardzo twardym zbożem i idealnie nadaje się do przygotowywania wypieków na zakwasie, który do jego naturalnej goryczy dodaje smaku kwaśnego. Dzięki czemu żyto staje się jeszcze skuteczniejsze w leczeniu wątroby.

 


Owiesowies

Charakteryzuje się słodkim i delikatnie gorzkawym smakiem, działa kojąco, leczy układ nerwowy i rozrodczy, wzmacnia śledzionę-trzustkę, usuwa cholesterol  z przewodu pokarmowego i naczyń krwionośnych, wzmacnia mięsień sercowy. Może być stosowany w przypadku dyzenterii, cukrzycy, zapalenia wątroby, wycieńczenia nerwowego, zaburzeń sprawności seksualnej, niestrawności lub opuchlizny, łącznie ze wzdęciami brzucha. Ponieważ owies jest jednym z najbogatszych w krzem pokarmów, wspiera regenerację układu kostnego i tkanki łącznej. Zawiera również fosfor, niezbędny do prawidłowego rozwoju mózgu i nerwów. Może być używany jako okład przy swędzeniu, stosowany do mycia twarzy, uzdrawia i upiększa skórę.

Regularnie wypijany wywar z owsa działa jak wewnętrzny środek bakteriobójczy, wzmacniając odporność i zapobiegając chorobom zakaźnym. Wywar i owsianka nadają się doskonale dla ludzi słabych i osób z niedoborami. Wywar owsiany przygotowuje się następująco: należy wsypać dwie łyżki stołowe kaszy lub płatków owsianych do litra wody i gotować na wolnym ogniu przez 30 minut (dłuższe gotowanie, do 2 godzin, zwiększa gęstość oraz wartość odżywczą wywaru). Odcedzić lub wypić bez przecedzania, na ciepło lub po wystudzeniu. Owies w każdej postaci: owsianki, śruty owsianej lub owsa pełnoziarnistego sprawdza się także w profilaktyce infekcji i chorób zakaźnych, przede wszystkim u dzieci.

Owies może być stosowany również do przygotowywania zup, puddingów, chlebów, spodów do ciast, kruszonek i deserów.

 


Tabela porównawcza zawartości witamin i minerałów w mące pszennej typu 405 i 1700

Witaminy i składniki mineralne w mg/100g Mąka pszenna typ 405 Mąka pszenna typ 1700
B1 0,06 0,47
B2 0,03 0,17
B6 0,18 0,46
E 0,3 2,1
potas 108 290
wapń 15 40
żelazo 1,5 4
fosfor 74 392

 

Czy wiesz że mąka po 4 tygodniach traci połowę swoich wartości odżywczych ?

W naszych młynkach uzyskacie Państwo świeży i pełny przemiał – typ co najmniej 2000 !!!
Makarony pełnoziarniste ekologiczne orkiszowe produkujemy ze świeżo zmielonej mąki !
Mielimy ziarno dzień przed produkcją, co pozwala na zachowanie wszystkich wartości odżywczych w naszych makaronach.

Wartości odżywcze makaronów:

100 g makaronu zawiera:

Makaron Wartość energetyczna Białko Tłuszcze Węglowodany
Wstążki 332 kcal / 1.409 kJ 14,4 g 2,6 g 64 g
Spaghetti 332 kcal / 1.409 kJ 14,4 g 2,6 g 64 g
Spirelli 332 kcal / 1.409 kJ 14,4 g 2,6 g 64 g
Trzy kolory 339 kcal / 1.420 kJ 14 g 2,6 g 63,8 g
Nitki 332 kcal / 1.409 kJ 14,4 g 2,6 g 64 g
Lasagne 332 kcal / 1.409 kJ 14,4 g 2,6 g 64 g